Laboratorium Finansowe IBAF; Laboratorium Finansowe to specjalistyczna sala o charakterze dealing roomu zaprojektowana i wyposażona w innowacyjny sposób mający umożliwić realizację celów edukacyjnych i naukowo-badawczych. Laboratorium jest usytuowane w Centrum Edukacji Międzynarodowej w położonym w Kielnarowej kampusie Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania (WSIiZ) z siedzibą w Rzeszowie, przy której działa Instytut. Powstanie Centrum zostało dofinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu Rozwój Polski Wschodniej. Pełna nazwa laboratorium to Laboratorium adaptacji innowacji ekonomii w obiektowych technologiach informatycznych. ; ; {(mod=gal_01&galeria=534&items=0)} ; ; Projekt Laboratorium Finansowego WSIiZ jest wzorowany na najlepszych światowych rozwiązaniach w dziedzinie tworzenia przy uniwersytetach profesjonalnych sal transakcyjnych pozwalających zarówno na edukację finansową w wyjątkowych warunkach, jak i prowadzenie nawet najbardziej zaawansowanych badań naukowych. Charakterystyczne dla nich jest zgromadzenie w sali laboratoryjnej sprzętu typowego dla miejsca pracy maklera, brokera czy dealera finansowego i rozmieszczenie go w sposób stanowiący wierne odwzorowanie wyposażenia takiej sali. Ma to niebagatelne znaczenie z punktu widzenia jakości procesu dydaktycznego, który jest realizowany w takim miejscu. Uczestnicy zajęć nie tylko mogą posługiwać się sprzętem analogicznym do tego, który jest wykorzystywany w prawdziwych salach tradingowych, ale także mogą doświadczyć atmosfery takiego miejsca. Tego rodzaju niematerialne czynniki inspirują i są nieocenioną zachętą do studiowania często niełatwych zagadnień finansowych. ; ; W Laboratorium Finansowym znajdują się 24 stanowiska komputerowe. Każde zostało wyposażone w specjalny terminal z zainstalowanymi na nim platformami transakcyjnymi Domu Maklerskiego TMS Brokers SA (Go4X, TMS Direct) oraz HFT Brokers. Każde stanowisko dysponuje też podwójnym monitorem LCD, co jest standardem w przypadku dealing roomów. Rozmieszczenie stanowisk nie jest standardowe. Tworzą one układ gniazdowy, pozwalający na bardziej efektywną wymianę informacji w całej grupie, pracę w mniejszych grupach i łatwy dostęp do danych emitowanych za pomocą specjalistycznego sprzętu wyświetlającego zainstalowanego w sali. Na sprzęt ten składają się – oprócz standardowego projektora z ekranem, podłączonego do stanowiska trenerskiego – data wall (video wall), dużych rozmiarów telewizor oraz tablica interaktywna (smart board). ; Data wall jest profesjonalnym urządzeniem wyświetlającym stanowiącym połączenie wybranej liczby ekranów (w przypadku Laboratorium Finansowego jest ich sześć), przy czym każdy z nim może prezentować inną treść (np. notowania z różnych rynków: kapitałowego, walutowego, surowcowego itd.). Dostęp do cyfrowej telewizji biznesowej pozwala z kolei na prezentowanie wiadomości gospodarczych, które mogą być znakomitą ilustracją omawianych przez nauczyciela zagadnień. Jednoczesny dostęp do danych z rynków finansowych oraz wiadomości biznesowych umożliwia śledzenie reakcji rynku na kluczowe wydarzenia prezentowane w newsach. Smart board jest przykładem innowacyjnego narzędzia wspomagającego proces dydaktyczny poprzez umożliwienie nauczycielowi na sprawne zarządzanie treścią (np. danymi finansowymi) na oczach studentów. Na uwagę zasługuje fakt, że dostawcą sprzętu dla Laboratorium Finansowego była firma Dysten Sp. z o.o., która wyposażała m.in. Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie oraz studio stacji telewizyjnej TVN. Nazwa Laboratorium Finansowe jest nieprzypadkowa. Wyposażenie sali pozwala bowiem uczestnikom prowadzonych w niej zajęć na symulowanie decyzji inwestycyjnych, jakie podejmuje się na rynkach finansowych. Umożliwia to platforma transakcyjna Metatrader 4, pozwalająca na łatwe i szybkie przeprowadzenie transakcji, zarówno na rynku walutowym (FOREX), jak i za pomocą instrumentów pochodnych. ; Lokalizacja Laboratorium Finansowe nieprzypadkowo znajduje się z dala od serca miasta, w Centrum Turystyki i Rekreacji (CTiR) w Kielnarowej, w kampusie WSIiZ. Wybór tego miejsca daje fenomenalne warunki studiowania – połączenie najnowocześniejszych technologii z bliskością przyrody jest czymś niezwykłym i bez wątpienia będzie dawać znakomite rezultaty dydaktyczne i naukowo-badawcze. CTiR znajduje się w malowniczym miejscu z przepięknym widokiem na Rzeszów i całą okolicę, stanowiącym część Pogórza Dynowskiego, i dysponuje infrastrukturą będącą w stanie zadowolić najbardziej wymagających uczestników zajęć. Wyposażenie Centrum obejmuje m.in. pełnowymiarową halę sportową, ośrodek jeździecki, park linowy, ścianę wspinaczkową, korty tenisowe, wellness i SPA, siłownię, saunę i gabinety masażu.; Pomysł Laboratorium finansowe WSIiZ pozwala na kształcenie w dziedzinie finansów w warunkach odpowiadających zarówno potrzebom dzisiejszego społeczeństwa, rynku pracy, jak i oczekiwaniom młodych ludzi rozpoczynających kształcenie w uczelni wyższej. Z badań wynika, że wiedza finansowa Polaków jest skromna. Ocenia się ją jako niższą od średniej europejskiej. Jednocześnie rynki finansowe stają się coraz bardziej złożone, w rezultacie czego wspomniana luka wiedzy może się powiększać, jeśli nie zostaną podjęte działania mające na celu podniesienie stopnia wyedukowania Polaków pod tym względem. Ponadto monitoring rynku pracy – w Polsce i za granicą – świadczy o tym, że wśród najbardziej perspektywicznych zawodów są te, które wymagają kwalifikacji finansowych. Często jako przykład podaje się specjalistów w zakresie projektowania pakietów szeroko pojętych usług finansowych – doradców finansowych, doradców inwestycyjnych, analityków i dealerów finansowych. Wreszcie po trzecie, młodzi ludzie zainteresowani studiowaniem finansów oczekują kształcenia, które będzie zaprojektowane na miarę dzisiejszych czasów i cywilizacji obrazkowej, dla których charakterystyczne jest wykorzystanie najnowszych technologii i szczególny sposób przekazu, istotnie wychodzący poza formułę tradycyjnego wykładu. Laboratorium Finansowe WSIiZ zostało pomyślane, zaprojektowane i wykonane tak, by wyjść naprzeciw wszystkim tym oczekiwaniom. Jednocześnie jest ono odpowiedzią na potrzeby środowiska akademickiego, związane z dostępem do specjalistycznych baz danych.;